Родинна скарбничка

Пам`ятка для батьків

  • Ніколи не проводьте «виховну роботу» в поганому настрої.
  • Чітко визначте, чого ви хочете від дитини (і поясніть це їй), а також дізнайтеся, що вона думає з цього приводу.
  • Надайте дитині самостійності, не контролюйте кожен її крок.
  • Не підказуйте готового рішення, а показуйте можливі шляхи до нього та розглядайте з дитинства й правильні і неправильні, доцільні та недоцільні кроки до мети.
  • Не пропустіть моменту, коли досягнуто перших успіхів.
  • Вкажіть дитині на допущену помилку, щоб вона усвідомила її.
  • Оцінюйте вчинок, а не особистість. Пам`ятайте: сутність людини та її окремі вчинки – не одне й те саме.
  • Дайте дитині відчути (усміхніться, доторкніться), що співчуваєте їй, вірите  в неї, незважаючи на помилку.
  • Виховання – це наступність дій.
  • Вихователь повинен бути вимогливим, але добрим.

Поради батькам першокласників

  • Вранці підіймайте дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом. Не згадуйте вчорашні прорахунки, не вживайте образливих слів.
  • Не підганяйте дитину, розраховувати час – це ваш обов`язок, якщо ж ви із цим не впорались – провини дитини в цьому немає.
  • Не посилайте дитину до школи без сніданку: у школі вона багато працює, витрачає сили.
  • Відправляючи дитину до школи, побажайте їй успіхів.
  • Забудьте фразу: «Що ти сьогодні отримав?». Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу питань, дайте їй розслабитись.
  • Якщо дитина замкнулася, щось її турбує, не наполягайте на поясненні її стану, хай заспокоїться, тоді вона все сама розкаже.
  • Зауваження вчителя вислуховуйте не в присутності дитини. Вислухавши не влаштовуйте сварку. Говоріть із дитиною спокійно.
  • Після школи дитина повинна 2-3 години відпочити. Найоптимальніший час для виконання завдань з 15 до 17 години.
  • Не можна виконувати завдання без перерви. Через кожні 15-20 хв. Треба відпочивати 10-15 хв.
  • Під час виконання завдань не стійте над дитиною, дайте їй попрацювати самостійно. А коли буде потрібна ваша допомога, то без крику, вживаючи слова «не хвилюйся», «ти все вмієш», «давай поміркуємо разом», «згадай, як пояснював учитель», допоможіть дитині.
  • При спілкуванні з дитиною не вживайте умовностей: «Якщо ти будеш добре вчитися, то…»
  • Протягом дня знайдіть півгодини для спілкування з дитиною. У цей час найважливішими повинні бути справи дитини, її біль, її радощі.
  • У сім`ї має бути єдина тактика спілкування дорослих із дитиною. Коли щось не виходить, порадьтесь із психологом, учителем. Не буде зайвим почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.
  • Завжди будьте уважними до стану здоров`я дитини.
  • Знайте, що діти люблять казки, особливо перед сном, або пісню, лагідні слова. Не лінуйтеся зробити це для них.

Поради батькам щодо підготовки дітей  до школи

  • Не залякуйте дітей школою, це призведе до небажання дитини йти туди. Особливо небезпечно це стосовно боязких, невпевнених у собі дітей.
  • Виявляйте цікавість до індивідуальності дитини, її внутрішнього світу.
  • Суворість і доброзичливість у вихованні дітей повинні бути помірними.
  • Сприяйте добрим взаємостосункам вашої дитини з однолітками, бо якщо їх нема, виникає відчуття напруги і хвилювання, що призводить до появи відчуття неповноцінності, агресивності. У дитини може сформуватися негативне ставлення до дітей, до школи.
  • Головну увагу при формуванні невимушеності в спілкуванні з дорослим приділяйте сюжетно – рольовій грі (гра в школу, програвайте роль учителя).
  • Для формування адекватного рівня спілкування і взаємодії дитини з однолітками використовуйте ігри, за правилами яких діти змушені узгоджувати свої дії для виконання спільного завдання.
  • Для формування внутрішньої позиції дитини, розвитку її адекватної оцінки та самооцінки, використовуйте режисерські ігри, в яких носіями ролей виступають іграшки (ляльки, тварини), дитина сама створює і реалізовує сюжет гри, одночасно виконуючи різні ролі.
  • Для формування навчальної діяльності застосовуйте дитяче експериментування, у процесі якого діти «відкривають» нові сторони і якості об`єктів, нові знання народжують нові питання.

Пам`ятка: Десять речей, які слід зробити

батькам першокласника 1 вересня

  • Малюк, імовірніше, хвилюватиметься та сам прокинеться вдосвіта. Прикрасьте його кімнату повітряними кульками, плакатом із веселим надписом.
  • Багато хто з батьків вважає, що подарунки цього дня робити необов’язково. Проте  яскравий  згорток поруч із подушкою трохи розвіє дитячі хвилювання, крім того підкреслить важливість події.
  • Звичайно ж, ранець із потрібними речами ви разом із дитиною склали ще тиждень тому. Напередодні 1 вересня варто ще раз зазирнути до нього і покласти туди якусь дрібничку: чи то кумедний ластик, чи незвичайний олівець. Дитина зрадіє, побачивши таку знахідку!
  • На весь сьогоднішній день забороніть собі повчати дитину, не хмуртеся, не гнівайтеся, не обурюйтеся і не підвищуйте голос!
  • Відкладіть усі справи, візьміть на роботі відгул. Коли малюк уперше переступить шкільний поріг ви маєте бути поруч із ним.
  • Скажіть своєму першокласнику, який він має чудовий вигляд.
  • Зустрічаючи дитину зі школи, розпитайте її, як пройшов перший день. Поцікавтесь, що вона робила, і обов`язково похваліть за те, що вона трималася впевнено (навіть якщо вона вмудрилася щось загубити).
  • Увечері влаштовуйте святковий чай. З такого приводу запросіть бабусь, дідусів – їм також був приємно привітати першокласника.
  • Сподіваємось, ви не забудете сказати дитині, як сильно ви її любите.
  • Засинаючи, дайте собі слово бути в стосунках із дитиною й надалі такими ж спокійними та уважними, як сьогодні!

 

Памятка батькам майбутнього першокласника

1. Любіть дитину. Не забувайте про тілесний контакт із нею. Знаходьте радість у спілкуванні з дітьми. Дайте дитині місце в сім’ї.

2. Хай не буде жодного дня без прочитаної книжки.

3.Розмовляйте з дитиною, розвивайте її мовлення. Цікавтеся справами та проблемами дитини.

4. Дозвольте дитині малювати, розфарбовувати, вирізувати, наклеювати, ліпити.

5. Відвідуйте театри, організовуйте сімейні екскурсії містом.

6. Надайте перевагу повноцінному харчуванню дитини, а не розкішному одягу.

7. Обмежте перегляд телепередач, ігри на комп’ютері до 30 хв.

8. Привчайте дітей до самообслуговування, формуйте трудові навички і любов до праці.

9. Не робіть із дитини лише споживача, хай вона буде рівноправним членом сім’ї зі своїми правами і обов’язками.

10. Пам’ятайте, що діти – не тільки продовжувачі наших особистих умінь і здібностей. Кожна дитина має право на власний вияв своїх потенційних можливостей і на свою власну думку.

 

Правила домашньої самопідготовки для батьків майбутнього першокласника, який відстає в засвоєнні матеріалу

  • Саджаючи дитину за виконання завдань, приверніть її до себе. Не треба нотацій: «Ти відстаєш, тому будемо займатися разом!» Краще скажіть так: «Давай-но, подивимось, що нам задавали? Мені буде дуже цікаво попрацювати з тобою».
  • Не виконуйте всю роботу за дитину, навчатися треба їй, а не вам.
  • Не втрачайте надію, якщо сумісна праця не принесла одразу позитивних результатів – відпочиньте, відірвіться, погуляйте на вулиці. А потім знову беріться за діло. Не треба перетворювати її на катування.
  • Не докоряйте під час занять: «Як ти не можеш зрозуміти! Це ж елементарно!». Краще відкладіть заняття до наступного дня. Неможливо отримати миттєвий результат.
  • Виберіть оптимальний час для виконання завдань –16-17 година, коли дитина відпочила після школи.
  • Завжди починайте із самого важкого, поки дитина зосереджена, потім можна виконувати щось легше.
  • Якщо дитина погано читає, не змушуйте її робити це. Намагайтеся переконати її читати вголос щодня по 10-15 хвилин.
  • Частіше хваліть малюка за будь-які перемоги, не активуйте увагу на невдачах!

 

Як підготувати до письма руку дитини

Навчання письма – складова частина загальної програми рідної мови. Письмо – комплексний вид діяльності, що пов’язаний із навчанням читання, розвитком зв’язного мовлення, правописом образотворчим мистецтвом, трудовим навчанням та фізичним вихованням.

Навчаючись писати, дитина повинна оволодіти трьома основними групами навичок:

  • технічними – правильно користуватися письмовим приладдям, координувати рухи руки, дотримуватися правил гігієни письма;
  • графічними – правильно зображати букви, склади, слова; писати букви з потрібним нахилом, певної висоти та ширини; рівномірно розміщувати їх на рядку, правильно з’єднувати;
  • орфографічне – правильно визначати звуковий і буквений склад слова, простих слів, правопис яких не розбігається із вимовою, коментувати написане.

Опанування цими навичками є основою грамотного письма та гарного почерку.

Для шестирічок це дуже важкий процес, бо в них недостатньо розвинута дрібна моторика пальців рук, за допомогою якої здійснюється рух під час письма, недосконала регуляція цих рухів, низька витримка до статистичної напруги, не вироблені механізми внутрішнього планування рухів, дій,.

Становлення руху письма під час зображення букв залежить від стану фізичного розвитку дитини та її психічної готовності до навчання. У               шестирічок часто недостатньо розвинута рука, пальці не можуть виконувати дрібні рухи.

Незрілість кінетичного контролю тонких рухів руки призводить на письмі до:

  • невміння тримати лінію, рука дрижить;
  • букви великі, не вміщуються в рядок;
  • чим більше ускладнений графічний малюнок букви, тим більше ймовірність, що вона спотворена учнем, у якого слабо розвинені м’язи кисті руки.

Якщо прослідкувати за успіхами таких дітей із предметів образотворчого мистецтва, трудового навчання, фізичного виховання, то помітимо, що і тут спостерігаються невдачі. Ці діти погано володіють ножицями, неохайно вирізують, розфарбування завжди виходить за контури малюнка, вони не вміють влучити м’ ячем у ціль, слабо стрибають у висоту, довжину, не вміють стрибати на скакалці. Рухи їхні нескоординовані.

Щоб все подолати, потрібні спеціальні вправи для розвитку дрібної моторики руки, м’ язів пальців.

 

 Поради батькам щодо розвитку навичок спілкування , впевненості в собі

  • Не оберігайте дитину від щоденних справ, не намагайтеся розв’язувати за неї всі проблеми , але і не перевантажуйте тим, що їй буде заважко.
  • Хай дитина виконує доступні завдання й отримує задоволення.
  • Не перехвалюйте дитину , але й не забувайте про заохочення, коли вона на це заслуговує.
  • Своїм прикладом показуйте адекватність ставлення до успіхів та невдач. Оцінюйте вголос свої можливості та результати роботи.
  • Не зрівнюйте дитину з іншими дітьми. Зрівнюйте її із самою собою ( тією , якою вона була вчора чи буде завтра)
  • Розширюйте коло знайомих своєї дитини, частіше запрошуйте до себе друзів, беріть дитину в гості до знайомих людей.
  • Не бажано постійно хвилюватися за дитину, намагайтеся оберігати її від небезпеки, яку загалом ви вигадали самі. Не намагайтеся робити все за дитину , запобігайте новим ускладненням, давайте їм певну міру свободи і відкритості дій, закріплюйте в дитині впевненість у собі.

 

Поради батькам майбутніх першокласників «Як захопити читанням»

  • Показуйте дитині, що читання в голос приносить вам задоволення. Не бубніть, начебто відбуваєте давню , набридлу повинність. Дитина це відчує і втратить цікавість до читання.
  • Під час читання зберігайте візуальний контакт із дитиною. Так вона відчуває, що питання звернене до неї, а ви побачите, які почуття викликає у неї те, про що ви читаєте.
  • Модулюйте свій голос: читайте то швидше, то повільно, голосно, то тихо.
  • Скорочуйте текст, якщо  він занадто довгий.
  • Якщо ви читаєте дитині на ніч, слідкуйте, щоб в історії був щасливий кінець.
  • Читайте казки, коли дитина хоче їх слухати.

 

Поради батькам майбутніх першокласників

«Як навчити любити книгу»

    Без допомоги дорослих дитині не потрапити в чарівний світ книги. Діти, отримавши «книжкове щеплення» в ранньому дитинстві, безперечно, краще підготовлені до навчання в школі. Вони вміють слухати, зосередитися на певному занятті, добре розмовляють.

Тому, батьки та матері, слово за вами.

  • Більше читайте малюкові вголос, краще кожен день, зробіть із цього улюблений сімейний ритуал.
  • Не вмовляйте послухати, а «заохочуйте» її. Корисні хитрощі: дозвольте дитині самій підбирати книги.
  • Відведіть місце для дитячих книг на загальній книжковій полиці, куди дитина зможе дістатися в будь – яку хвилину самостійно. Це в очах маляти піднімає цінність його книг, вини стоять там, де й книги для дорослих.
  • Частіше ходіть із дитиною до книжкового магазину, бібліотеки. радьте родичам дарувати маляті гарні дитячі книжки.
  • читайте вголос чи переказуйте маляті книги, які особливо вам подобалися в дитинстві.
  • Не відривайте дитину від читання чи розгляду книжки з малюнками.
  • Батьки у міру можливості самі повинні більше читати: книги, газети, журнали. залишайте те, що самі читаєте, у різних місцях: дитина повинна бачити вашу зацікавленість книгою. розмовляйте про те, що читаєте , чи зачитуєте вголос те, що особливо цікаве або розважальне.

 

Памятка для батьків

  • Будьте для дітей прикладом у всьому.
  • Зробіть для своїх дітей куточок для занять.
  • Частіше бувайте у школі, радьтеся з педагогами, психологом з питань виховання дітей, допомагайте вчителям краще навчити ваших дітей.
  • Не кажіть нічого поганого про вчителів , прищеплюйте дітям любов до школи.
  • Стежте за чистотою та охайністю дитини.
  • Виховуйте у дітей уміння поводитися скромно і пристойно.
  • Виховуйте у дітей повагу до старших і молодших.
  • Не застосовуйте фізичного покарання до дітей.
  • Заохочуйте в дітей інтерес до книги, природи, туризму, спорту.
  • привчайте дітей виконувати посильну фізичну роботу.
  • Знайте , з ким товаришують ваші діти, як вони поводяться.
  • Виховання дітей – головний обов’язок батьків.

 Поради батькам щодо організації розпорядку дня дитини

  • Для того, щоб в ранці розбудити дитину , будильник вам не потрібен: учені переконані , що будь – яка його мелодія зранку створює стресову ситуацію. Будити людину повинен його біологічний годинник. Виспавшись, дитина прокидається сама. Медики стверджують, що недосип призводить біохімічних змін в організмі. Дитина стає млявою, сонною, плаксивою та роздратованою, у неї    уповільнюється реакція, послаблюються увага та пам’ять. дитина не засвоюватиме добре новий матеріал, неадекватно реагуватиме на зауваження педагогів та дітей.
  • Для морального здоров’я дитини важливо , щоб першими вставали батьки. Той, хто будить свою дитину, обов’язково вживає ласкаві слова та додає до них свій поцілунок. Це допоможе дитині розпочати день психологічно налаштованим на світле, ласкаве, радісне. інакше дитина буде приходити до школи сердитою, грубою, задиркуватою, роздратованою.
  • Дуже важливий прояв турботи батьків щодо ранкової гігієни дитини. дитини повинна приходити до школи вмитою, охайною.
  • Виходити вранці з дому не поснідавши дуже шкідливо. У цей час , після підйому, починають функціонувати всі органи людини. Підшлункова залоза починає виділяти сік, що лише роздратовує стінки порожнього шлунка, провокує різні його захворювання.
  • кращий варіант створення позитивного емоційного настрою на день – це поцілунок та лагідні слова: «Щасти тобі !», «До побачення» та інші. Така традиція серед дорослих у сім’ї показує турботливість, взаємоповагу між членами родини, виховує в дитини таке саме ставлення до старшого покоління та виключає побоювання , що в майбутньому дитина «зайвий раз » не поцілує їх.
  • Не можна нехтувати можливістю вийти з дому та дійти до школи разом із дитиною будь  – якого віку. Спільна дорога – це довірлива розмова , ненав’язливі поради, оцінка поведінки своєї дитини та його друзів, це спілкування , якого так не вистачає.
  • Щоб не провокувати дитячу неправду ( а вчені відмічають, що дитяча неправда з’являється саме з небажанням засмутити батьків або боязкості),краще зустрічати дитину зі школи «нейтральними питаннями : « Що було цікавого в школі?» тощо.
  • Дуже важливо залучати дитину д домашньої роботи у вільний час.
  • Час , коли вкладати дитину спати , визначається індивідуально для кожного, суворих настанов, і у якому віці та о котрій годині це робити, наразі не має. важливо одне: дитина повинна висипатися, бо недосипання призводить до порушення біохімічних процесів в організмі. Дитина стає такою, про яку говорять: «Усі хвороби до нього липнуть». Тому , якщо постає питання: дивитися телевізор, коли дитина лягла спати, чи ні відповідь повинні давати самі батьки, подумки запитуючи себе: «Кого я кохаю насправді дитину чи себе ?».
  • Закінчуйте день ласкавими словами на адресу дитини, поцілунком, побажанням гарного сну.