Розвиток творчих здібностей

/Files/images/9804541.png

Розвиток творчих здібностей  – одне з головних завдань дошкільної освіти. Видатний педагог Василь Сухомлинський писав : « Витоки здібностей і обдарувань дітей – на кінчиках їхніх пальців. Від пальців , образно кажучи, йдуть найтонші струмочки, які живлять джерело творчої думки …» Відповідно до теорії ампліфікації розвитку дитини , створеної відомим психологом, професором Олександром запорожцем, специфічно дитячі види образотворчої діяльності , зокрема малювання, ліплення, аплікація, художня праця, відіграють важливу роль у розумовому, моральному й естетичному розвитку дітей. Зокрема заняття з образотворчої діяльності привчають дитину аналізувати, порівнювати, проявляти наполегливість, працьовитість, завзятість, сприяють розвитку пам’яті, уваги, уяви і фантазії.

Образотворча діяльність – найбільш ефективний засіб розвитку творчих здібностей дітей. Під час малювання , ліплення, аплікації , художньої праці у дітей у дітей розвиваються спостережливість, естетичне сприймання, художній смак, творчі здібності, виховується вміння бачити прекрасне у навколишньому середовищі, у творах мистецтва.

Образотворча діяльність сприяє не лише формуванню спеціальних умінь, а і загальних , які є базовими для формування життєвої компетентності дітей. Серед спеціальних умінь основними є:

  • Формувати задум і утримувати його в пам’яті протягом діяльності;
  • Використовувати такі засоби виразності , як колір, форма, композиція;
  • Оцінювати свої малюнки, відмічаючи при цьому їх якість, зміст, естетичну привабливість.

Крім того діти набувають загальних умінь, зокрема:

  • Планувати свою діяльність;
  • Діяти відповідно до інструкції дорослого;
  • Здійснювати самоконтроль;
  • Самостійно знаходити способи розв’язання поставленого завдання;
  • Доводити розпочату справу до кінця.

У дітей формуються образні уявлення про предмети та їх властивості, вміння бачити їх типові та індивідуальні ознаки, тобто образотворча діяльність виступає засобом пізнання дійсності, набуття ними життєвої компетентності.

Одне з найулюбленіших занять дітей – малювання. Діти охоче погоджуються на пропозицію намалювати щось і з задоволенням беруться за роботу. Для них малювання – своєрідна гра. Цей вид діяльності захоплює і тішить їх. Але не всі діти добре володіють пензликом або олівцем. Їм важко виразити бажаний образ у лінії. Дехто не розуміє і не приймає розмаїття кольорової гами. В образотворчій діяльності колір – один з основних засобів виразності. Саме колір приваблює дітей, викликає у них бажання взяти      фарби та почати малювати. Безпосередня робота з фарбами, порівняння їх кольорів з барвами природи, кольорами навколишніх предметів дають змогу розвивати у дітей образну уяву та творчу фантазію. Заняття з малювання відкривають перед дітьми цілий світ розмаїття кольорів, захоплюють таємницею народження кольору, викликають естетичну насолоду. Важливо не просто ознайомлювати дітей з кольорами, а навчити відчувати їх. У цьому допоможуть ігрові прийоми. Так, запропонувати дітям перетворитися на той чи інший колір та уявити , який у нього характер, настрій, голос, з ким він дружить , чим пахне тощо. Навчити дітей голосно сміятися   , як червоний, лагідно усміхатися , як      жовтий, сумувати    разом із блакитним, вчитися бути врівноваженим , як зелений. Такий підхід дає змогу навчити дітей враховувати особливості    та можливості кольорів .

Використовуючи нетрадиційні техніки малювання дають змогу створити сприятливі умови для розвитку творчих здібностей кожної   дитини, реалізувати її потребу відображати свої    життєві враження навіть, якщо вона не володіє зображувальними навичками у достатній мірі. На занятті дитина може обрати найбільш прийняту для себе техніку малювання, що дає їй смогу отримати якнайкращий результат.

« Дитячий малюнок , процес малювання – це частка духовного життя дитини. Діти не просто переносять на папір щось з навколишнього світу, а живуть у цьому світі, входять   у нього, як творці краси, насолоджуються цією красою» В. Сухомлинський.